25/10/2016

Artek esittelee Alvar Aallon L-jalka-kokoelman Orgatecin messuilla

Artek on ensimmäistä kertaa mukana Orgatecin toimistomessuilla 25.–29.10.2016 osana Vitran ”Work” messunäyttelyä. Artekin osasto on omistettu Alvar Aallon L-jalkaa hyödyntävien kalusteiden esittelylle. Keskiössä ovat design-klassikoiden joustavuus, materiaalin tuntu ja monikäyttöisyys.

”Work” -konseptin keskiössä on nykyajan sekä tulevaisuuden työtilojen tehtävät ja suunnittelu. Ihmisten tiedoista, ideoista ja kulttuureista voi muodostua saumaton kokonaisuus vain kun työlle on käytössä fyysinen kohtaamisen paikka tai työtila, olipa kysymys jatkuvasta tai väliaikaisesta yhteistyöstä. Nykytekniikan ansiosta työtä on mahdollista tehdä joustavasti yhtä lailla toimistossa kuin kotona tai julkisissa tiloissa kuten kahvilassa, odotustilassa tai vaikkapa matkustaessa. Samalla yhä useampi kollektiivinen työyhteisö sijoittautuu perinteiseen toimistomaailmaan, mikä mahdollistaa rennon yhteydenpidon ja kohtaamiset työntekijöiden kesken.

Monikäyttöisyys

Artekin tuotevalikoiman selkärangan muodostavat Alvar Aallon rakennuksiinsa suunnittelemat kalusteet ja valaisimet. Aalto suunnitteli niin toimistorakennuksia kuin julkisia tiloja kuten kouluja, yliopistoja, museoita ja kirkkoja, sekä myös ravintoloita ja yksityiskoteja. Artekin kalusteita leimaa pääsääntöisesti tuttuus, ne eivät kiinnity mihinkään tiettyyn yhteiskunnalliseen identiteettiin tai toiminnalliseen kategoriaan. Pöytä on aina pöytä riippumatta siitä, käytetäänkö sitä toimistossa, ruokapöytänä tai työn tekemiseen; jakkara on jakkara vaikka sillä istuttaisiin tai sitä käytettäisiin tavaroiden esittelyyn tai säilyttämiseen. Artekin huonekalut mukautuvat luontevasti niin asuintiloihin kuin työn maailmaan ja myös erilaisiin toiminnallisiin ympäristöihin.

Materiaalisuus

Artekin tuotteiden perustana on useimmiten luonnonmateriaalit, jotka ovat osoittaneet käyttökelpoisuutensa – ja joihin ihmiset luottavat. Tärkein niistä on puu. Materiaalit ovat luonnonkauniita ja lämpimiä; ne ovat myös ympäristöystävällisiä ja ikääntyvät arvokkaasti. Nämä kaikki ovat ominaisuuksia, joita arvostetaan nykyaikaisessa toimistoympäristössä. Ne täydentävät perinteisten toimistokalusteiden materiaalikirjoa ja luovat moni-ilmeistä ja inspiroivaa työilmapiiriä.

Aallon L-jalkaa käyttävät tuotteet on valmistettu suomalaisesta koivusta. Suomalaisen puun erityinen kauneus johtuu osaltaan sekametsille tyypillisestä nopeasta kasvusta, joka antaa puulle erityisen säännölliset syyt. Puun vaalean sävyn salaisuus on pohjoismaisen maaperän mineraaleissa ja rakenteessa, ja sävyä korostaa vielä puun hidas kuivattaminen ulkoilmassa.

Artekin käyttämä puu tulee jopa 80 vuoden ikäisistä puista, eli nykyään valmistettavien huonekalujen materiaali on suurin piirtein yhtä vanhaa kuin yritys itse.

L-jalan valmistuksessa puukappaleen päähän tehdään muutaman millimetrin välein useita pystysuoria leikkauksia, jotka ulottuvat hieman aiotun taivutuskulman yli. Sahattuihin leikkauksiin upotetaan ohuita viiluja, jotka liimataan paikalleen. Tekniikka paitsi yksinkertaistaa taivuttamista myös lujittaa muotoa ja jäykistää lopullista rakenneosaa.

Artekin tuotteet valmistetaan edelleen puoliteollisesti tiukkojen laatukriteerien mukaisesti ja käsityötaitoja hyödyntäen. L-jalkatuotteet valmistetaan edelleen alkuperäisessä Artekin tehtaassa Turussa. Niiden tuotantoprosessi on säilynyt melko muuttumattomana, ja tuotteiden luonnonmukaiset ominaisuudet ovat niin ideologisesti kuin esteettisesti yhtä ajankohtaisia kuin ennenkin.

Joustavuus

Aalto-kokoelma perustuu standardoituihin rakennekomponentteihin, joista voidaan valmistaa erilaisia pöytiä, tuoleja ja jakkaroita. Tuotteet ovat helposti yhdisteltävissä ja sovitettavissa toisiinsa. Niiden muodot kuten pöytien koot ja korkeudet ovat joustavasti valittavissa, kun taas pintakäsittely ja värit ovat räätälöitävissä pieniinkin projekteihin, jolloin ne soveltuvat osaksi personoitua design-konseptia ja korostavat asiakkaan identiteettiä.

Artek osallistuu nyt ensimmäistä kertaa Orgatecin messuille. Messuosasto on arkkitehtitoimisto Kuehn Malvezzin suunnittelema avoin geometrinen matriisi, joka mahdollistaa erilaiset työnteon tilanteet. Osasto jakaantuu erillisiin huoneisiin, joita eivät kuitenkaan erota seinät vaan eri korkeudella olevat lattiatasot. Niistä muodostuu strukturoitu maisema, eräänlainen tilallinen suunnitelma. Ryhmätoimisto, kahvila, avotoimisto ja työpaja on kalustettu Aallon pöydillä, tuoleilla, jakkaroilla ja penkeillä, jotka on viimeistelty eri pinnoittein ja värein. Osaston keskellä korkeimmalla tasolla on materiaalinäyttely: puuta erilaisin tavoin petsattuna ja lakattuna, linoleumia, korkeapainelaminaattia ja nahkaa. Ne kertovat Artekin kalusteiden tuotannosta, joka tapahtuu edelleen yhtiön omassa tehtaassa Suomessa.

Orgatec 25.-29.10.2016
Halli 5.2