Tarinamme

Taidetta ja teknologiaa vuodesta 1935

Fabianinkatu-First-Artek-Store-In-Helsinki-1936-1848830

Nuoret idealistit Alvar ja Aino Aalto, Maire Gullichsen ja Nils-Gustav Hahl perustivat Artekin Helsingissä vuonna 1935 "harjoittaakseen huonekalujen kauppaa sekä edistääkseen näyttelyiden avulla ja muulla tavoin nykyaikaista asuntokulttuuria". 

Yhä tänä päivänä Artek tunnetaan yhtenä nykyaikaisen muotoilun innovatiivisimmista toimijoista, joka luo tulevaisuuden polkuja muotoilun, arkkitehtuurin ja taiteen alueilla sekä niiden risteyksissä. 

Artekin kokoelma koostuu huonekaluista, valaisimista ja sisustustuotteista, joita ovat suunnitelleet suomalaiset mestarit ja johtavat kansainväliset muotoilijat. Ne edustavat selkeyttä, käytännöllisyyttä ja runollista yksinkertaisuutta.  

Art-And-Technology-Logo

Nimi Artek tulee sanoista art (taide) ja teknologia. Näillä käsitteillä on olennainen rooli modernismin kansainvälisessä liikkeessä, joka nousi esiin 1920-luvulla. Tunnuslauseen ’art and technology – a new unity’ keksi Walter Gropius, yksi modernismin näkyvimmistä puolestapuhujista. Tieteen ja teollisten tuotantomenetelmien katsottiin kuuluvan tekniikan piiriin, ja taiteeseen lukeutuivat kuvataide, arkkitehtuuri ja muotoilu. Modernismin tavoitteena oli yhdistää nämä osa-alueet tuloksekkaalla tavalla. Sama pyrkimys ohjasi Artekin perustajia heidän nimetessä yritystään.

Artekin manifesti eli perustamiskirja kertoo yrityksen neljän perustajan vision. Vaikka ensisijaisena tarkoituksena oli ammatillistaa Aallon suunnittelutöiden kansainvälinen jakelu, perustamiskirjassa ilmaistaan myös Artekin kaupallisuuden ylittävä kulttuurinen missio. Yksi sen otsikoista Modern Art, Industry and Interior Design, Propaganda kertoo yksiselitteisesti Artekin tavoitteista: yhdistää taide arkeen, tuoda modernismi Suomeen ja viedä Alvar Aallon pohjoismainen käsitystä näistä periaatteista maailmalle. 

Artek_Manifest_With_Translation_Lowres
Artekin manifesti, 1935

Alvar Aallon töissä on käytetty vakiokomponenttijärjestelmää, jonka osista voi koostaa yhtenäisen kalustekokonaisuuden. Idean alkuperä näkyy esimerkiksi L-jalassa, mutta Aallon kokoelmassa konsepti viedään vielä pidemmälle: tuotteita on helppo yhdistellä ja koordinoida, esimerkiksi pöydän kokoa ja korkeutta voi säätää, ja pintakäsittelyn sekä värin voi valita erikseen pieneenkin projektiin. Artekin suunnittelijat pitävät Aallon töitä innoituksenaan luodessaan omia älykkäitä järjestelmiä.

Artek_Standard_Leg_System
Jakkara 60 piirros, 1945

Inspiroituneena Alvar Aallon töistä, myös muut Artekin suunnittelijat ovat luoneet omia älykkäitä järjestelmiään. 

Puu materiaalina kiehtoi Alvar Aaltoa. Hän halusi löytää sen mahdollisuudet ja rajat ja selvittää, mitä uudenaikaisilla tuotantomenetelmillä voisi saavuttaa. 

Alvar-Aalto-Experimental-Wood-Relief
Kokeellinen puureliefi, Alvar Aalto

1920-luvun lopulla Aalto teki yhteistyötä huonekaluvalmistaja Otto Korhosen kanssa kokeillen monta innovatiivista tekniikkaa. Tämä johti L-jalan kehittämiseen. L-kirjaimen muotoinen rakenne on taivutettua massiivipuuta, ja sen avulla luotiin yli 50 erilaista tuotetta. 

Myöhemmät koivuvaneri- ja lamellikokeilut mahdollistivat Aallon legendaarisimpien töiden tuotannon.