Kun puuntaivuttamisen ja kuviosuunnittelun taidot kohtaavat
Armi Ratian kirjeestä Alvar Aallolle välittyy ajatus kahden kotimaisen, vahvan muotoiluideologian omaavan brändin yhteisistä arvoista.

“Olen aina ylpeä teistä täällä Suomessa ja muualla maailmassa.” Nämä sydämelliset sanat kirjoitti Marimekon perustaja Armi Ratia kirjeessään Alvar Aallolle syyskuussa 1975. Kirje on lyhyt mutta hyvin henkilökohtainen. Se havainnollistaa myös heidän saavutuksiaan suomalaisen muodin ja muotoilun viemisessä maailmalle.
Yritysten pitkäjänteistä työtä suomalaisen muotoilun saralla juhlistetaan uudessa Artek + Marimekko -kokoelmassa, joka on osa Artekin 90-vuotisjuhlallisuuksia. Kokoelmassa yhdistyvät Artekin puuntaivuttamisen ja Marimekon kuviosuunnittelun taidot. Aallon ajattomissa klassikoissa – jakkarassa 60, penkissä 153B ja pöydässä 90D – nähdään Marimekon Arkkitehti-sarjasta poimitut kuviot hienovaraisen vaikuttavalla tavalla.


Erilaiset muotoilufilosofiat, yhteiset arvot
Kolme kokoelmaan valittua kuviota – Lokki, Kivet ja Seireeni – lukeutuvat Armi Ratian Maija Isolalta tilaamiin kuoseihin. Maija Isola oli yksi niistä suunnittelijoista, joiden työ muodosti perustan Marimekolle designtalona. Isola, joka oli sekä taiteilija että suunnittelija, sanoi kerran: 'teollinen taide tarvitsee rinnalleen vapaata taidetta pysyäkseen elossa', mikä yhdistyy myös Artekin pyrkimykseen yhdistää käytännöllisyys ja luova ilmaisu.
Isolan kyky löytää kauneutta arjesta heijastaa Aino Aallon muotoilufilosofiaa, jonka mukaan mikään esine tai toiminto ei ollut liian vähäpätöinen voidakseen tuoda esteettistä arvoa. Luonnonmuodot ja -materiaalit ovat keskeisessä roolissa Artek + Marimekko -kokoelmaan valituissa kuvioissa.
Vaikka Isolan kuviot ovat yleensä värikylläisiä, tämän malliston yllätys piilee niiden uudelleentulkinnassa. Eloisat kuosit esitetään kokonaan suomalaisen koivun luonnollisissa sävyissä, käyttäen intarsiatekniikkaa, jossa kuviot nousevat esiin vastakkaisten puunsyiden kohdatessa. Kun huonekalua tarkastelee eri suunnista, valo välkehtii sen pinnoilla herättäen kuvion hohtamaan. Kaluste näyttäytyy kodissa hetkestä riippuen aina hiukan erilaiselta.
Muotoilua kaikille
Näiden kahden erilaisen identiteetin – Artekin selkeys ja Marimekon iloinen ilmaisu – yhteinen tulkinta mukailee sitä leikkisää ja helpostilähestyttävää tapaa, joka on auttanut viemään suomalaista muotia ja muotoilua laajalle yleisölle.
Marimekon arkkitehtoniset, selkeälinjaiset leikkaukset mullistivat käsityksen 1950-luvun vaatetuksesta. Mekkojen minimalistiset leikkaukset yhdistettynä vahvoihin, värikkäisiin kuoseihin saavuttivat välittömän suosion kaikenikäisten, vapaamielisten naisten keskuudessa. Artek puolestaan on tuonut muotoilun osaksi arkea – sen huonekaluja löytyy kaikkialta, aina päiväkodeista julkisiin kirjastoihin ympäri maailmaa.
Vaikka Artekin ja Marimekon ilmaisu on erilaista, molemmat ovat onnistuneet luomaan tuotteita, jotka ovat säilyttäneet ajankohtaisuutensa läpi vuosikymmenten. Artek + Marimekko -kokoelma muistuttaa siitä, että muotoilu parhaimmillaan on keskustelua. Se voi olla luova vuoropuhelu, jonka seurauksena syntyy huonekalumallisto. Se voi myös olla yksinkertaisesti sydämellinen viesti visionääriltä toiselle.

Armi Ratian kirje Alvar Aallolle 24.9.1975
Kunnioittamani Alvar Aalto,
Alvarin päivänä tekee mieli lähettää Teille sponsoroimamme Klamin levy.
Aikoinaan olin liian ujo lysyäkseni Teitä piirtämään minulle talon. Nyt se on taas taloudellisesti Laihian pauloissakin.
Olen aina ylpeä teistä täällä Suomessa ja muualla maailmassa.
Sydämellisin terveisin,
Armi Ratia