Att lyssna med omtanke

Ibland när man besöker olika hem känns det som att de olika funktionerna och vardagen lever smidigt ihop och att möblerna för en harmonisk dialog med varandra och med rummet.

Artek Helsinki_Christmas_2019_5_web

Ibland när man besöker olika hem känns det som att de olika funktionerna och vardagen lever smidigt ihop och att möblerna för en harmonisk dialog med varandra och med rummet. Det kan vara att det är en professionell hand som finns bakom det resultatet. Det som är mest givande för en designer är att skapa en harmonisk, högklassig helhet som gör rummet mer funktionellt och som känns precis rätt för kunden, säger Henna Palonen, inredningsdesigner vid Artek Helsinki.

Henna_P_web_2
På ett hembesök får man också den bästa bilden av rummets material, proportioner och karaktär. Den dörr som öppnas är ett förtroende.

”Ett hem är intimt. Det är känsligt, privat. När en designer träffar en kund eller gör ett hembesök gäller det att lyssna och observera. Den dörr som öppnas är ett förtroende. Det är viktigt att hemmet vittnar om den vardag och det liv som man lever där. Vi sätter oss när, talar om önskemål eller går runt och tittar på eventuella problempunkter. När man förstår vad kunden tycker om och hur hens behov ser ut kan man bättre börja planera det nya så att det ser ut som kunden vill ha det.

Vem är den här kunden, vad gillar hen och vad är det som ska fungera i det här rummet? Vad tycker hen om i sitt hem, vad är viktigt? Alltid behöver man inte kunna sätta ord på sina önskemål och sin smak, för en yrkesmänniska kan plocka ihop trådarna och se hur hemmets funktioner och estetik kan förbättras.

På ett hembesök får man också den bästa bilden av rummets material, proportioner och karaktär. Hur rör man sig här från att göra en sak till en annan, hur mycket utrymme behöver möblerna ha omkring sig och hur kan man skapa en ljussättning som fungerar i olika situationer? Det gäller att bekanta sig med arvegods eller andra möbler som är viktiga och som kunden vill behålla. Samtidigt börjar man bilda sig en uppfattning om vilka produkter ur vårt sortiment som bäst kunde komplettera dem. Det kan vara att det som behövs är en stor matta som samlar möblerna till en helhet.

Efter de första träffarna är det dags att börja arbeta på en plan. Som inredningsdesigners har vi kunskap om material och produkter, så vi kan utnyttja det kunnandet för att hitta de möbler, lampor och textilier ur vårt sortiment som passar bäst in. I planen finns det nästan sådana produkter som kunden inte har känt till på förhand, men som kunden tar till sig när planen är klar. Materialpaletten och visualiseringarna av planen hjälper kunden att greppa helheten.

Det som är mest givande för en designer är att skapa en harmonisk, högklassig helhet som gör rummet mer funktionellt och som känns precis rätt för kunden. Ett hem behöver inte vara färdigt med en gång. Även om den plan som görs upp kan vara omfattande förverkligas den ofta bit för bit, ett förvärv åt gången. Att en kund återvänder flera år senare för att köpa en ny bit som fattas är ett fint intyg på att designern har lyckats.”

- Henna Palonen, inredningsdesigner vid Artek Helsinki

Artek Helsinki_Christmas_2019_8_web_2

Vår inredningstjänst

Inget önskemål eller problem är för litet och vi ser till att nyförvärv fungerar med existerande möbler, material och färger. Ta gärna kontakt och boka tid på adressen henna.palonen@artek.fi eller ring butiken på numret 010 617 3480.

Läs också

Artek Helsinki
Centralgatan 1 B
00100 Helsingfors, Finland
tel. +358 10 617 3480
artekhelsinki@artek.fi
må-lö 10:00 – 18:00