15/06/2017

Artekin Tehdasvierailu-kesänäyttely tuo tehtaan myymälään

Artek Helsinki -myymälän perinteinen kesänäyttely tuo myymälään pienen osan puuntuoksuista tehdasta Littoisissa, jossa Alvar Aallon koivuiset klassikot valmistetaan yhä tänä päivänä. Suomen 100-vuotisjuhlavuoden hengessä kesänäyttely johdattaa puuntaivutuksen saloihin sekä matkaa Artekin alkuajoista tähän päivään.

Puu oli Artekin perustajan, arkkitehti Alvar Aallon intohimo. Hän alkoi 1920-luvun lopulla tutkia mahdollisuuksia puun taivuttamiseksi ja kehitti useita innovatiivisia menetelmiä, joista yksi on patentoitu L-jalan taivutusmenetelmä, jolle monet Artekin Aalto-kokoelman huonekalut perustuvat.

Tällä viikolla avautuneessa Tehdasvierailu-näyttelyssä esitetään L-jalan valmistus massiivipuusta valmiiksi tuotteeksi. Myymälään on tuotu tehtaalta Paimio-tuolina tunnetun 41 nojatuolin sekä 45 tuolin käsinojien muotit, joilla tuolien käsinojat edelleen taivutetaan perinteisin menetelmin massiivikoivulamellista. Näyttely jatkuu myymälän puolella, josta löytyy valikoima Aallon taivutettuja huonekaluklassikoita yhtä nuorekkaina kuin syntyessään.

Näyttelyn ulkoasu, L-jalan valmistuksesta kertova filmi sekä näyttelyyn valmistetut myyntituotteet ovat luova studio Musutan eli kansainvälisesti palkitun elokuvantekijä -ja suunnittelijapariskunta Jopsu ja Timo Ramun käsialaa. Heidän inspiraationaan on ollut Artekin tehdas ja käsillä tekeminen sekä puun lämpö. Siksi myös näyttelyä varten tehdyssä filmissä näkyy kädenjälki sen perustuessa Jopsu Ramun piirtämään grafiikkaan. Filmi kuvaa L-jalan valmistusta sympaattisesti ja abstraktisti tunteen ja orgaanisuuden kautta ennemmin kuin prosessinomaisesti.

Myyntinäyttelyssä on rajattu erä suunnittelija Jopsu Ramun grafiikalla silkkipainettuja jakkaroita, taidejulisteita sekä Ramun muotoilema kauniin puhdaslinjainen, keraaminen lintuveistos. Näyttelyn mukana kulkeva lintukuvio perustuu Ramun aikaisempiin töihin. Niissä lintu elää elämäänsä keräten verkonpätkiä, keppejä, kolikoita ja muita rannalta löytyviä asioita omaan puuhunsa. Teema heijastuu myös taidejulisteissa sekä jakkaraan painetussa grafiikassa.

Kesänäyttely on avoinna 2.9.2017 asti arkisin klo 10-19 ja lauantaisin 10-18. Näyttelyn tekstit ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Myymälässä tullaan kesän aikana järjestämään viikoittain kaikille avoimia opastettuja kierroksia.

Osoite: Artek Helsinki, Keskuskatu 1 B, 00100 Helsinki

Lisätietoa:

Musuta

Jopsu ja Timo Ramu – MUSUTA

Jopsu ja Timo Ramu ovat kansainvälisesti palkittu elokuvantekijä -ja suunnittelijapariskunta.

Musuta on perustettu vuonna 2007 monialaisena designstudiona. Toiminta laajeni nopeasti Punavuorelaisesta kivijalasta ja levittäytyi Helsingin ja Tokion välille kaupalliseksi sekä taiteelliseksi uraksi mainoselokuvien, animaatioiden, designin ja installaatioiden parissa.

Musuta on noteerattu monilla kansainvälisillä palkinnoilla, mm. Cannes Lions kultaisella leijonalla ja kynällä D&Ad Awardsissa ja sekä palkittu European Design Awardsissa.

Pariskunnan töitä on nähty näyttelyissä, museoissa ja elokuvafestivaaleilla ympäri maailman. Musutan asiakkaita ovat mm. Issey Miyake, Iittala, Muji, James Bond, Star Alliance, Shiseido, Finnair sekä monet mainostoimistot. Inspiraationsa pariskunta saa luonnosta ja maailman metropoleista. Jopsu ja Timo Ramu asuvat Helsingissä ja Tokiossa. www.musuta.com

Artek

Nuoret idealistit Alvar ja Aino Aalto, Maire Gullichsen ja Nils-Gustav Hahl perustivat Artekin Helsingissä vuonna 1935 ”harjoittaakseen huonekalujen kauppaa sekä edistääkseen näyttelyiden avulla ja muulla tavoin nykyaikaista asuntokulttuuria”.

Nykyisin Artek tunnetaan yhtenä nykyaikaisen muotoilun innovatiivisimmista toimijoista, joka luo tulevaisuudenpolkuja muotoilun, arkkitehtuurin ja taiteen alueilla sekä niiden risteyksissä. Artekin valikoima koostuu huonekaluista, valaisimista ja sisustustuotteista, joita ovat suunnitelleet suomalaiset mestarit ja johtavat kansainväliset muotoilijat. Valikoimaa yhdistää selkeys, toimivuus ja yksinkertainen kauneus.

Yli 80 vuoden ajan Artekin huonekalut ovat täydentäneet julkisia tiloja, museoita, kouluja, ravintoloita, hotelleja, myymälöitä ja toimistoja kuten lukuisia yksityiskoteja ympäri maailmaa. Artekin päätoimipaikka on Helsingissä, missä sijaitsevat myös lippulaivamyymälä Artek Helsinki sekä Artek 2nd Cycle –myymälä. www.artek.fi