20/01/2017

Artek lanseeraa uuden Bouroullecien tekstiilikuosin ja Aino Aallon kukkaruukun Maison & Objet -messuilla

Rivi
Design Ronan & Erwan Bouroullec, 2017

Artek esittelee messuilla Ronan & Erwan Bouroullecin suunnitteleman tekstiilikuosin nimeltä Rivi. Rivi perustuu käsin piirrettyihin samansuuntaisiin viivoihin, jotka jatkuvat äärettömiin. Rivi on Ronan & Erwan Bouroullecin ensimmäinen Artekille suunnittelema tekstiilikuosi.

Bouroullecin veljeksille käsin piirtäminen on aina ollut olennainen osa muotoilua. Vuonna 2013 JRP Ringier julkaisi 864-sivuisen kirjan nimeltä Drawing, johon oli koottu 850 piirustusta, jotka Ronan ja Erwan Bouroullecin olivat tehneet vuosina 2005–2012.

Päättymättömine yhdensuuntaisine viivoineen Rivi on jo lähtökohdiltaan yhtä aikaa sekä täsmällinen että epätäydellinen. Kuosin kauneus perustuu käsin tehdyn piirustuksen ainutlaatuiseen ja luontevaan viivaan. Käsin piirretty Rivi sopii täydellisesti Artekin kokoelmaan, jossa puumateriaalin luontainen epäsäännöllisyys on arvo eikä virhe. Laatu epätäydellisyydessä on yhä Artekin brändin keskeinen arvo.

Rivi-kokoelman kankaissa on neljä erilaista väriyhdistelmää: valkoinen-sininen, sininen-valkoinen, sinappi-valkoinen ja vaaleanharmaa-valkoinen. Kankaiden materiaaleina on puuvilla, canvas-puuvilla sekä akryylipäällysteinen puuvilla, joka helposti puhdistettavana on ihanteellinen pöytäliinaksi.

Riviä on saatavana sekä metritavarana että 3x1,5 metrin kokoon leikattuna. Se soveltuu täydellisesti persoonallisten lautasliinojen ja muiden pöytätekstiilien ompelemiseen, lasten leluihin tai vaikkapa asusteisiin. Rivi-kuosista on myös saatavana erilaisia tuotteita kuten tyynyjä, pussukoita ja olkalaukkuja sekä silkkipainettuja tarjottimia.

Artekin perustamisesta eli vuodesta 1935 lähtien tekstiilit ovat olleet keskeinen osa yrityksen mottoa, jonka mukaan kauneuden tulee olla osa arkipäivää. Aino ja Alvar Aallolle kankaat olivat olennainen osa kodin sisustusta, ja kankaat on jopa mainittu Artekin perustamisjulistuksessa yhtenä yrityksen keskeisistä alueista.

Rivi jatkaa Artekin käsintehtyjen tekstiilikuosien pitkää linjaa Aino ja Alvar Aallon, Kaj Franckin ja muiden muotoilijoiden esimerkkiä seuraten, mutta samalla se erottuu muista oman ainutlaatuisen luonteensa ansiosta.

Katso video Rivi-kankaasta.

Riihitie ruukku
Design Aino Aalto, n. 1937

Aino Aallon noin vuonna 1937 perheen Riihitien-talon terassille suunnittelemat kukkaruukut ilmentävät Aaltojen filosofiaa, jonka mukaan pienimmätkin yksityiskohdat ansaitsevat aikaa ja huomiota. Vaikka kukkaruukut kuuluivat Aaltojen vuoden 1937 Pariisin maailmannäyttelyyn suunnittelemiin esineisiin, niitä ei koskaan otettu sarjatuotantoon. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi Artek lanseeraa tänä vuonna ruukkujen molemmat alkuperäismallit.

Aino ja Alvar Aalto hankkivat vuonna 1934 tontin Riihitieltä Helsingin Munkkiniemestä. Heidän tontille rakennuttamansa talo toimi sekä perheen kotina että toimistona, jossa Aallot tekivät modernin arkkitehtuurin ja huonekalusuunnittelun mullistaneen elämäntyönsä.

Perhe asui vuonna 1936 valmistuneessa talossa aina 1990-luvulle asti. Nykyisin rakennus toimii museona, jossa Aaltojen suunnittelufilosofiaa voi tarkastella kodin yksityiskohdissa. Monet rakennuksen piirteet kuten ikkunat, tasakatto ja ulkopintojen riisuttu yksinkertaisuus kertovat funktionalismista; materiaalit kuten runsaasti käytetty puu ja liuskekivi sekä tiilitakat ja kevyesti slammatut tiilipinnat puolestaan henkivät lämpöä ja läheisyyttä.

Talon suurella eteläterassilla on kaksi kukkaruukkua. Aino Aallon perheen kotiin suunnittelemat ruukut kertovat Aaltojen yhteydestä luontoon ja luonnonmateriaaleihin. Artek tuo tänä vuonna markkinoille kukkaruukkujen molemmat alkuperäismallit . Keraamiset ruukut valmistetaan käsityönä. Materiaalivalinta perustuu Alvar Aallon monissa rakennuksissaan käyttämiin keramiikkalaattoihin. Ruukut on sovitettu sisäkäyttöön, ja niitä on kolmea eri kokoa sekä kahta eri väriä, valkoinen ja sininen, jotka on lainattu Aallon Muuratsalon koetalon keraamisista laatoista.

Klassikkoja uudessa valossa: Suomi 100 -juhlavuoden Aalto-tuotteet

Artek juhlistaa Suomen itsenäisyyden satavuotista taivalta lanseeraamalla useita Aallon L-jalkaa hyödyntäviä tuotteita, joiden pintakäsittelynä on maalattu kivenvalkoinen ja linoleumin uudet sävyt. Suomi 100 -juhlatuotteet ovat saatavilla koko juhlavuoden ajan.

Alvar Aalto teki 1920-luvun lopulla kokeiluja puun taivuttamiseksi yhteistyössä huonekaluvalmistaja Otto Korhosen kanssa. Kokeilujen tuloksena he kehittivät massiivikoivusta valmistetun, 90 asteen kulmaan taivutetun niin kutsutun L-jalan, joka patentoitiin vuonna 1933. L-jalka loi perustan standardoiduista osista koostuvalle monikäyttöiselle järjestelmälle, joka on koko Artekin huonekalusuunnittelun ydin. Vaikka L-jalka-kokoelma perustuu vakiokomponentin käyttöön, huonekalusuunnittelun standardoinnin ei Aallon mukaan tarvinnut merkitä vaihtelusta luopumista. 85 vuotta L-jalkaklassikoiden luomisen jälkeen Artek esittää nämä ikoniset tuotteet uudessa valossa tuomalla niistä markkinoille uudet Suomi 100 -juhlaversiot.

Kivenvalkoinen on jo vuosia ollut Artekin kokoelmassa suosittu pintamaali mestarimuotoilija Ilmari Tapiovaaran tuotteissa. Nyt kokoelmaan lisätyt neljä linoleumilevyn sävyä tuovat L-jalalla varustettuihin pöytiin ja jakkaroihin uuden, tuoreen ilmeen, joka korostaa klassikkojen pelkistettyä kauneutta. Linoleumihan oli koivun ohella Aallon muotoilun keskeinen materiaali. Suomi 100 -väripaletissa on neljä uutta linoleuminsävyä: tuhkanharmaa, kivenharmaa, oliivi ja savunsininen. Kaikki sävyt ovat hillittyjä, joten ne sointuvat hyvin yhteen sellaisenaan tai ryhmässä. Hienovaraiset pinnoitteet on suunniteltu kestämään sukupolvelta toiselle ja vanhenemaan arvokkaasti.

Suomi 100

Suomi juhlii itsenäisyytensä ja suomalaisen demokratian satavuotispäivää vuonna 2017. Nuoren ja tasa-arvoisen maan syntyhetkistä lähtien arkkitehtuuri ja muotoilu ovat olleet keskeisessä asemassa kansallisen identiteetin rakentumisessa. Suomalaisen designin kansainvälinen menestys siivitti maan muotoilukulttuurin kehitystä, johon myös Artek kiinteästi liittyy. Artek on vuosikymmenet vaikuttanut voimakkaasti sisustamisen, elämäntavan ja arjen kulttuuriin Suomessa. Yrityksestä itsestään on tullut osa nykyajan suomalaisuutta ja maan kansallista kulttuuriperimää.

Artek Maison & Objet -messuilla Pariisissa
20.–24.1.2017
Paris Nord Villepinte -messukeskus

Halli 7, osasto B8 & C7
Pe–ma: 9.30–19.00
Ti: 9.30–18.00

Lisätietoa:

artek.fi

Artek

Nuoret idealistit Alvar ja Aino Aalto, Maire Gullichsen ja Nils-Gustav Hahl perustivat Artekin Helsingissä vuonna 1935 ”harjoittaakseen huonekalujen kauppaa sekä edistääkseen näyttelyiden avulla ja muulla tavoin nykyaikaista asuntokulttuuria”.

Nykyisin Artek tunnetaan yhtenä nykyaikaisen muotoilun innovatiivisimmista toimijoista, joka luo tulevaisuudenpolkuja muotoilun, arkkitehtuurin ja taiteen alueilla sekä niiden risteyksissä. Artekin valikoima koostuu huonekaluista, valaisimista ja sisustustuotteista, joita ovat suunnitelleet suomalaiset mestarit ja johtavat kansainväliset muotoilijat. Valikoimaa yhdistää selkeys, toimivuus ja yksinkertainen kauneus.

Yli 80 vuoden ajan Artekin huonekalut ovat täydentäneet julkisia tiloja, museoita, kouluja, ravintoloita, hotelleja, myymälöitä ja toimistoja kuten lukuisia yksityiskoteja ympäri maailmaa. Artekin päätoimipaikka on Helsingissä, missä sijaitsevat myös lippulaivamyymälä Artek Helsinki sekä Artek 2nd Cycle –myymälä. www.artek.fi