16/01/2017

imm cologne: Artek juhlii satavuotiasta Suomea

Artek esittelee Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlan kunniaksi Alvar Aallon L-jalkako-koelman tuotteita uusin pintakäsittelyin imm cologne -messuilla Kölnissä. Lisäksi Kölnissä lanseerataan Aino Aallon 80 vuotta sitten Riihitien taloon suunnittelema Riihitie-ruukku, joka on nyt otettu sarjatuotantoon.

Klassikkoja uudessa valossa: Suomi 100 -juhlavuoden Aalto-tuotteet

Artek juhlistaa Suomen itsenäisyyden satavuotista taivalta lanseeraamalla Aallon L-jalkapöydän kivenvalkoisena ja uusissa linoleumin sävyissä. Suomi 100 -juhlatuotteet ovat saatavilla koko juhlavuoden ajan.

Alvar Aalto teki 1920-luvun lopulla kokeiluja puun taivuttamiseksi yhteistyössä huonekaluvalmistaja Otto Korhosen kanssa. Kokeilujen tuloksena he kehittivät massiivikoivusta valmistetun, 90 asteen kulmaan taivutetun niin kutsutun L-jalan, joka patentoitiin vuonna 1933. L-jalka loi perustan standardoiduista osista koostuvalle monikäyttöiselle järjestelmälle, joka on koko Artekin huonekalusuunnittelun ydin. Vaikka L-jalka-kokoelma perustuu vakiokomponentin käyttöön, huonekalusuunnittelun standardoinnin ei Aallon mukaan tarvinnut merkitä vaihtelusta luopumista. 85 vuotta L-jalkaklassikoiden luomisen jälkeen Artek esittää nämä ikoniset tuotteet uudessa valossa tuomalla niistä markkinoille uudet Suomi 100 -juhlaversiot.

Kivenvalkoinen on jo vuosia ollut Artekin kokoelmassa suosittu pintamaali mestarimuotoilija Ilmari Tapiovaaran tuotteissa. Nyt kokoelmaan lisätyt neljä linoleumilevyn sävyä tuovat L-jalalla varustettuihin pöytiin ja jakkaroihin uuden, tuoreen ilmeen, joka korostaa klassikkojen pelkistettyä kauneutta. Linoleumihan oli koivun ohella Aallon muotoilun keskeinen materiaali. Suomi 100 -väripaletissa on neljä uutta linoleuminsävyä: tuhkanharmaa, kivenharmaa, oliivi ja savunsininen. Kaikki sävyt ovat hillittyjä, joten ne sointuvat hyvin yhteen sellaisenaan tai ryhmässä. Hienovaraiset pinnoitteet on suunniteltu kestämään sukupolvelta toiselle ja vanhenemaan arvokkaasti.

Riihitie ruukku

Aino Aallon noin vuonna 1937 perheen Riihitien-talon terassille suunnittelemat kukkaruukut ilmentävät Aaltojen filosofiaa, jonka mukaan pienimmätkin yksityiskohdat ansaitsevat aikaa ja huomiota. Vaikka kukkaruukut kuuluivat Aaltojen vuoden 1937 Pariisin maailmannäyttelyyn suunnittelemiin esineisiin, niitä ei koskaan otettu sarjatuotantoon. Suomen itsenäisyyden juhlavuoden kunniaksi Artek lanseeraa tänä vuonna kukkaruukkujen molemmat alkuperäismallit.

Aino ja Alvar Aalto hankkivat vuonna 1934 tontin Riihitieltä Helsingin Munkkiniemestä. Heidän tontille rakennuttamansa talo toimi sekä perheen kotina että toimistona, jossa Aallot tekivät modernin arkkitehtuurin ja huonekalusuunnittelun mullistaneen elämäntyönsä.

Perhe asui vuonna 1936 valmistuneessa talossa aina 1990-luvulle asti. Nykyisin rakennus toimii museona, jossa Aaltojen suunnittelufilosofiaa voi tarkastella kodin yksityiskohdissa. Monet rakennuksen piirteet kuten ikkunat, tasakatto ja ulkopintojen riisuttu yksinkertaisuus kertovat funktionalismista; materiaalit kuten runsaasti käytetty puu ja liuskekivi sekä tiilitakat ja kevyesti slammatut tiilipinnat puolestaan henkivät lämpöä ja läheisyyttä.

Talon suurella eteläterassilla on kaksi kukkaruukkua. Aino Aallon perheen kotiin suunnittelemat ruukut kertovat Aaltojen yhteydestä luontoon ja luonnonmateriaaleihin. Artek tuo tänä vuonna kokoelmaansa ruukut molemmissa alkuperäisissä muodoissa. Keraamiset ruukut valmistetaan käsityönä. Materiaalivalinta perustuu Alvar Aallon monissa rakennuksissaan käyttämiin keramiikkalaattoihin. Ruukut on sovitettu sisäkäyttöön, ja niitä on kolmea eri kokoa sekä kahta eri väriä, valkoinen ja sininen, jotka on lainattu Aallon Muuratsalon koetalon keraamisista laatoista.

Suomi 100

Suomi juhlii itsenäisyytensä ja suomalaisen demokratian satavuotispäivää vuonna 2017. Nuoren ja tasa-arvoisen maan syntyhetkistä lähtien arkkitehtuuri ja muotoilu ovat olleet keskeisessä asemassa kansallisen identiteetin rakentumisessa. Suomalaisen designin kansainvälinen menestys siivitti maan muotoilukulttuurin kehitystä, johon myös Artek kiinteästi liittyy. Artek on vuosikymmenet vaikuttanut voimakkaasti sisustamisen, elämäntavan ja arjen kulttuuriin Suomessa. Yrityksestä itsestään on tullut osa nykyajan suomalaisuutta ja maan kansallista kulttuuriperimää.

Artek imm cologne -messuilla
16.–22.1.2017
Halli 02.2, osasto K009
Ma-la: 9–18
Su: 9–17

Lisätietoa:
artek.fi

Artek
Nuoret idealistit Alvar ja Aino Aalto, Maire Gullichsen ja Nils-Gustav Hahl perustivat Artekin Helsingissä vuonna 1935 ”harjoittaakseen huonekalujen kauppaa sekä edistääkseen näyttelyiden avulla ja muulla tavoin nykyaikaista asuntokulttuuria”.

Nykyisin Artek tunnetaan yhtenä nykyaikaisen muotoilun innovatiivisimmista toimijoista, joka luo tulevaisuudenpolkuja muotoilun, arkkitehtuurin ja taiteen alueilla sekä niiden risteyksissä. Artekin valikoima koostuu huonekaluista, valaisimista ja sisustustuotteista, joita ovat suunnitelleet suomalaiset mestarit ja johtavat kansainväliset muotoilijat. Valikoimaa yhdistää selkeys, toimivuus ja yksinkertainen kauneus.

Yli 80 vuoden ajan Artekin huonekalut ovat täydentäneet julkisia tiloja, museoita, kouluja, ravintoloita, hotelleja, myymälöitä ja toimistoja kuten lukuisia yksityiskoteja ympäri maailmaa. Artekin päätoimipaikka on Helsingissä, missä sijaitsevat myös lippulaivamyymälä Artek Helsinki sekä Artek 2nd Cycle –myymälä. www.artek.fi